Ga tijdens de corona periode bezig met online marketing

We zitten met z’n allen in een rare situatie. Veel van ons werken vanuit huis en sommige branches liggen helemaal stil. Desalniettemin kun je deze situatie in je voordeel laten werken. Optimaliseer je online marketing activiteiten zodat je na de corona crisis weer klaar bent om van start te gaan!

#1 Update je blogs

Deze rustige periode is een uitgelezen kans om je blogs up-to-date te brengen. Dit is een kleine moeite en zorgt ervoor dat Google je content weer als relevant ervaart. Je zult zien wanneer je dit doet dat je gaat stijgen in de Google rankings.

Door één kleine aanpassing te doen aan een blog (denk aan het veranderen van één zin, of het toevoegen van één woord) zal Google je blog als up-to-date beschouwen.

#2 Optimaliseer je content

Naast het up-to-date brengen van je blogs kun je ook eens gaan kijken of je content geoptimaliseerd is. Zijn je blogs geoptimaliseerd op het gebied van SEO? Gebruik je de juiste titel? Is de meta beschrijving goed ingericht? Maak je optimaal gebruik van links in je teksten? Stel deze vragen bij elke tekst of blog opnieuw. Let daarbij op het zoekwoord wat je voor ogen hebt.

#3 Schrijf blogs

Naast het updaten van je huidige blogs, is het ook goed om nieuwe blogs te schrijven. Doe een zoekwoorden onderzoek en schrijf nieuwe blogs. Zo haal je meer bezoekers naar je website en kun je meer uit je bezoekers halen.

Besef dat je met goede blogs niet direct meer verkeer zult krijgen. Google heeft tijd nodig om de nieuwe pagina’s te indexeren. Zijn de pagina’s eenmaal geïndexeerd, dan krijg je er op de lange termijn veel bezoekers door (mits je een goede blog hebt geschreven gebaseerd op goede zoekwoorden)

#4 Optimaliseer je website

Je website moet technisch in orde zijn. Is de laadtijd van je website geoptimaliseerd? Is je sitemap op orde? Worden alle pagina’s geïndexeerd? Dit en meer onderwerpen zijn dingen die nu eenmaal goed moeten staan. Zo zorg je ervoor dat Google jouw website optimaal kan analyseren en indexeren.

Goed, de website staat. Een misschien wel belangrijker punt is je site nu te optimaliseren op basis van de bezoeker. Waar stappen ze uit? Doorlopen ze het hele bestelproces? Door pagina’s te optimaliseren worden er meer conversies behaalt. En dat is uiteindelijk waar het allemaal om draait, de bezoeker zo goed mogelijk begeleiden zodat ze een conversie doen. Bepaal je doelen en begin met het optimaliseren van de pagina’s die het er meest toe doen.

#5 Bepaal je social media strategie

Dit is een goed moment om te kijken of je social media strategie nog goed aansluit bij de why van je bedrijf. Kijk vanuit je why welke social media kanalen bij je passen en welke je kunt bedienen. Maak voor ieder kanaal een content kalender. Consistent aanwezig zijn op social media is namelijk enorm belangrijk! Maak dus goede keuzes op welke kanaal je aanwezig bent en welke boodschap(pen) je op deze kanalen naar buiten wilt brengen.

#6 Adverteren!

Adverteren gaat op basis van een veiling model. Aangezien veel bedrijven juist nu de marketingactiviteiten op een lager pitje zetten kun je vrij goedkoop adverteren. De kosten van je advertenties zullen een stuk lager zijn dan voor de corona! Maak hier dus gebruik van en ga juist nu wel adverteren.

#7 Verzamel reviews

Een onderdeel wat belangrijk is om te hebben zijn reviews. Of je nou een webshop hebt of een B2B bedrijf bent, reviews zijn enorm waardevol in deze tijd. Ga daarom in gesprek met je klanten en vraag of zij een (positieve) review willen plaatsen. Ook mensen die minder tevreden zijn kunnen hier een belangrijke rol in spelen. Praat met ze en verbeter de processen waar zij tegenaan zijn gelopen. Zo voorkom je dat je in de toekomst meer ontevreden klanten krijgt.