Om talent te behouden binnen je organisatie zal je moeten blijven werken. Je zal je personeel “moeten geven om terug te krijgen” Momenteel heerst er schaarste binnen de arbeidsmarkt. Dit betekent dat jouw personeel gemakkelijk een andere baan zal kunnen krijgen als je ze niet geeft waar ze om vragen.

Wat wil talent tegenwoordig?

Laten we het woord “talent” eerst even definiëren. Als ik het over het behouden van talent heb dan praat ik over generatie Z. Dit zijn mensen die na 1995 geboren zijn. Dit maakt mij gelijk ervaringsdeskundige over dit onderwerp. Deze groep is voor een deel opgegroeid met de mobiele telefoon. Alles wat digitaal is, is voor deze groep “normaal”.

Volgens psycholoog Jos Ahlers en trendwatcher René Boender zijn er 5 punten die een aardig beeld geven over het doen en laten van generatie Z.

  1. Duurzaamheid: Generatie Z ziet de problematiek rondom bijvoorbeeld klimaatverandering of nep nieuws. Ze willen graag bijdragen aan de oplossing voor deze problemen. Ze willen bij een bedrijf werken die ook diezelfde gedachtegang heeft. Dit vereist dus van een organisatie dat ze eerlijk en transparant zijn.
  2. Efficiëntie: De generatie wil efficiënt werken. Zo min mogelijk tijd verliezen aan dingen die niet leuk zijn of waar ze niet goed in zijn kenmerkt deze generatie. Denk hier bij aan koken vs laten bezorgen. Of het laten plakken van je band door een fietsenmaker i.p.v. zelf de band plakken.
  3. Dunnere scheidingslijnen: Generatie Z zijn minder hokjesdenkers. Kijk maar naar de verschillende geslachten (buiten de traditionele man/vrouw om) die de ruimte krijgen om hun intrede te doen. Ook op de werkvloer vind deze generatie het belangrijk om minder in hokjes te denken. Dit kan voor een bedrijf betekenen dat ze moeten kijken naar de hiërarchie binnen het bedrijf. Is een bedrijf heel hiërarchisch, dan kun je zo maar talenten mis lopen.
  4. Verschuiving naar online: Een hele duidelijke maar niet minder belangrijk. De verschuiving van offline naar online is voor de Millennials een enorme verandering. Gen Z vindt dit een stuk normaler en doet het liefst alles online. Ook omdat dit weer een stuk efficiënter is. Kijk maar naar de krant. Gen Z leest de krant het liefst onderweg op de mobiel. Zo verliezen ze weinig tijd. Ook worden podcasts steeds populairder. Dit komt doordat mensen zelf kunnen kiezen waar ze naar willen luisteren.
  5. Authenticiteit: Er is veel nep nieuws. Jongeren prikken hier wel aardig doorheen maar vinden het vervelend om er achter te komen dat iets nep is. Daarom doen influencers die authentiek zijn en dicht bij de jongeren lijkt te staan het zo goed. Het komt een stuk tastbaarder en echt over. Ook willen deze jongeren graag zien dat niet alles goed en mooi is. Ze zien graag de fouten en minder goede dingen om hiervan te leren.

Hoe behoudt je talent binnen je organisatie?

Om talent binnen je organisatie te behouden of misschien wel om talent aan je organisatie te binden is het dus van belang dat je weet wat er speelt binnen deze organisatie. Per talent is dit natuurlijk weer verschillend maar door naar de generatie te kijken kun je wel stappen in de goede richting zetten.

Wanneer je op de volgende punten let zet je in ieder geval een stap in de goede richting.

  • Wees open en transparant.
    • Je werknemers of toekomstige werknemers hebben allang opgezocht hoe het bedrijf eruit ziet. Wees dus eerlijk en transparant over je producten of diensten en werkwijze. Anders prikken ze hier zo doorheen.
  • Wees er van bewust dat de lijn tussen werk en privé dunner word.
    • Veel werkzaamheden kunnen online. Het privé van mensen uit Gen Z bestaat ook veelal uit online bezigheden. Hier zit dus een snelle overlap in. Wees dus flexibel in bijvoorbeeld werktijden. De meeste vinden het niet erg om ‘s avonds nog een mail te beantwoorden of nog te overleggen via Whatsapp.
  • Straal ambitie uit
    • Generatie Z wil een doel waar ze aan kunnen werken. Geef ze dit doel dan ook. Ze willen ook duidelijk weten hoe ze kunnen bijdragen aan het succes van dit doel.
  • Ga creatief met de mogelijkheden om!
    • Om talenten te werven wordt er gevraagd om creativiteit. Er zijn een tal van mogelijkheden om deze generatie te bereiken. Ga hier creatief mee om! Zo heb je een streepje voor op de rest.

Wil jij als eerste toegang hebben tot aankomend talent? Investeer dan in MyLeap! Wij binden talent en ondersteunen deze ook nog eens op zowel vakinhoudelijk gebied als persoonlijke ontwikkeling.