Om een zo groot mogelijke impact te kunnen maken binnen bedrijven moet je efficiënt kunnen werken. Maar wat is efficiënt werken nou eigenlijk en hoe kun je een omgeving creëren waarin je de juiste focus voor de juiste taak kunt creëren.

Wat is efficiënt werken

Om efficiënt te kunnen werken zou je eerst moeten weten welke doelen je moet behalen. Je moet een doel hebben om naartoe te werken om überhaupt efficiëntie te kunnen creëren. Dit lijkt logisch maar blijkt een veelgemaakte fout. Neem als voorbeeld het schrijven van een blog. Het doel is mensen informeren over de normen en waarden van onze organisatie. Om efficiëntie te kunnen creëren zal ik eerst een content kalender moeten maken met daarin alle onderwerpen waar ik over wil schrijven. Dit proces zorgt er voor dat ik op een later moment efficiënt aan het werk kan.

Strategisch werken

Zoals ik hierboven al aangaf is het van belang om eerst strategisch te denken voordat je efficiënt operationeel aan de slag kunt gaan. Dit proces kan het gevoel geven dat je niks aan het doen bent. Echter zal je zien dat wanneer je dit niet doet, je op een later tijdstip veel meer tijd kwijt bent. Wanneer je van te voren precies uitdenkt hoe je iets aan gaat pakken, heb je hier later geen omkijken meer naar.

Het strategische proces is een onmisbaar proces binnen het efficiënte werken. Wanneer je dit niet doet zal de kwaliteit van je werk een stuk lager liggen. Ook zal je een stuk minder productief zijn omdat je steeds iets moet opzoeken waardoor je afgeleid word.

Operationeel werken

Je hebt op strategisch niveau helemaal uitgedacht hoe je iets aan gaat pakken, kun je aan de slag. Vanaf dit moment kun je zonder afleiding je taak voltooien. Zonder na te hoeven denken (want dit heb je al gedaan) kun je hetgeen wat je voor ogen had tot uitvoer brengen. En omdat je efficiënt aan het werk bent heb je nadat je de taak hebt afgerond een voldaan gevoel. Je hebt het gevoel gehad dat je efficiënt en productief bezig bent geweest. En dat is binnen het werk een enorm fijn gevoel.

Wanneer je efficiënt werkt zorgt voor een hoge kwaliteit en productiviteit van je werk. Voor jou geeft dit een zeer voldaan gevoel. Ook is dit een signaal naar je leidinggevende dat je goed bezig bent. Ga dus op zoek naar jouw manier van efficiënt werken. Voor iedereen is dit anders, maar voor iedereen is het van belang. Wanneer je het gevoel hebt dat je niet efficiënt bezig bent geweest, bespreek dit met je leidinggevende. Samen kun je dan gaan kijken naar andere manieren die er voor kunnen zorgen dat je wel een voldaan gevoel krijgt. Wanneer je een voldaan gevoel hebt ga je met plezier naar je werk en is er meer ruimte voor je persoonlijke ontwikkeling.